Του Θεοδώρου Καλμούκου
Ο κ. Μάθιου Νάμι (Matthew Namee), νομικός και
συγγραφέας επί ιστορικής φύσεως εκκλησιαστικών θεμάτων, σε μία σειρά άρθρων
στην ιστοσελίδα του, Orthodox History
(Ορθόδοξη Ιστορία), ιχνηλατεί κατά τρόπο ενδελεχή και εμπεριστατωμένο
την πορεία της ζωής και του έργου του πρωτοπρεσβυτέρου του Οικουμενικού Θρόνου
Αλεξάνδρου Καρλούτσου.
Μέσα από τη σειρά των άρθρων καταδεικνύεται πώς ο π.
Αλέξανδρος, από ένα ορφανό εκ μητρός παιδί ενός απλού παλαιοημερολογίτη ιερέα,
αναδείχθηκε πρωτοπρεσβύτερος του Οικουμενικού Θρόνου και μάλιστα τέτοιας
περιωπής που ανοίγει πόρτες Αμερικανών Προέδρων. Συμβάλλει στην ανύψωση του
Οικουμενικού Πατριαρχείου, αλλά και στην ανάδειξη στον Πατριαρχικό Θρόνο του
σημερινού Πατριάρχη Βαρθολομαίου.
Θεωρείται ο πλέον προβεβλημένος και γνωστός ιερεύς
ανά την Αρχιεπισκοπή Αμερικής. Ο δρόμος της ζωής του δεν ήταν πάντοτε ομαλός,
ενίοτε είχε και κάποιες αναταράξεις μέχρι σημείου του εκδιωγμού του από την
Αρχιεπισκοπή Αμερικής από τον μακαριστό Αρχιεπίσκοπο Ιάκωβο επειδή βοήθησε να
εκλεγεί στον Οικουμενικό Θρόνο ο από Χαλκηδόνος Βαρθολομαίος, κι όχι ο ίδιος
όπως επιθυμούσε, και τη συμπερίληψή του στο κληρικολόγιο της Αρχιεπισκοπής
Κωνσταντινουπόλεως.
Ο π. Αλέξανδρος γεννήθηκε το 1945 και λίγα χρόνια
αργότερα ολόκληρη η οικογένεια μετανάστευσε στην Αμερική και άρχισαν να
εκκλησιάζονται σε μία μη κανονική παλαιοημερολογίτικη σέκτα. Εάν κάποιος
γνώριζε τότε να ψάλλει κάπως και να διαβάζει λίγο οι παλαιοημερολογίτες τον
χειροτονούσαν ιερέα. Κι έτσι χειροτονήθηκε ο πατέρας του κι ο π. Αλέξανδρος
πέρασε ένα αρκετά μεγάλο μέρος της παιδικής του ηλικίας στην κίνηση του
Παλαιοημερολογιτισμού.
Ο κ. Νάμι ξεκινάει τη σειρά των άρθρων του, έχει
γράψει πέντε μέχρι στιγμής αρκετά μακροσκελή, από τη γέννηση το έτος 1945 και
την καταγωγή του π. Αλεξάνδρου, στην Ελλάδα και συγκεκριμένα στο χωριό Λάτζιο
της Πελοποννήσου. Αναφέρει το θλιβερό γεγονός πως όντας μικρό παιδί, ο
Αλέξανδρος, μόλις εννέα ετών γεύθηκε την πίκρα της ορφάνιας όταν ο χάρος του
στέρησε το πιο αγαπημένο του πρόσωπο, τη μητέρα του την Ολγα, η οποία ήταν
μόλις 35 χρονών και επιφόρτισε στον πατέρα του, τον Μιχάλη, τη μεγάλη ευθύνη να
τον αναθρέψει μαζί με τα άλλα έξι αδέλφια του με κόπο και μόχθο, από τα οποία
τα έξι επέζησαν.
Ο αείμνηστος π. Μιχαήλ Καρλούτσος μετά την εκδημία
της πρεσβυτέρας του έζησε το υπόλοιπο της ζωής του ως χήρος, καθότι κατά τα
θέσμια ως ιερεύς δεν μπορούσε να νυμφευθεί εκ νέου σε περίπτωση χηρείας ή διάζευξης.
Λίγο μετά την εκδημία της πρεσβυτέρας Ολγας, ο π.
Μιχαήλ εισήχθη στην κανονική Εκκλησία του Νέου Ημερολογίου και υπηρέτησε
ευδοκίμως σε αρκετές κοινότητες της Αρχιεπισκοπής, από το Ντιτρόιτ στο μικρό
χωριό Bayard της Νεμπράσκα με μόνο 1.519 κατοίκους. Ο μισθός του ήταν 300
δολάρια το μήνα, «συν όσο καλαμπόκι, ντομάτες και λουκάνικα μπορούσαμε να
φάμε», είπε ο π. Αλέξανδρος. Εμειναν στο Bayard της Νεμπράσκα τρία χρόνια. Ηταν
δύσκολα παιδιά. Το κοινοτικό συμβούλιο έγραψε στην Αρχιεπισκοπή γράμμα, λέγοντας
πως «αγαπούμε τον ιερέα, αλλά εάν θα
μπορούσαμε να μετακομίσουμε τα παιδιά θα το εκτιμούσαμε».
Εκτοτε ο π. Μιχαήλ μετατέθηκε σε αρκετές
κοινότητες. Το 1962 ο π. Αλέξανδρος
ενεγράφη στο Ελληνικό Κολλέγιο όπου άρχισε να ξεχωρίζει από το πλήθος. Όταν είχε αρχίσει μία φιλονικία ανάμεσα στους
φοιτητές των ανώτερων τάξεων και στον Αρχιεπίσκοπο Ιάκωβο για το θέμα του
γονατισμού ή όχι στη Λειτουργία, ο π. Αλέξανδρος συντάχθηκε με τους φοιτητές οι
οποίοι υποστήριζαν όχι, ενώ ο Ιάκωβος το αντίθετο. Ως αριστούχος φοιτητής
εκλέχτηκε ο ομιλητής στις εξετάσεις, αλλά το Κολλέγιο δεν του επέτρεψε να
μιλήσει γιατί φοβόταν τι θα πει. Στη συνέχεια, μπήκε στη Θεολογική Σχολή κι
όταν εκεί εκλέχτηκε ως αριστούχος ομιλητής στην τελετή απονομής των πτυχίων,
του επετράπη να μιλήσει και είπε το εξής: «Πολλά έχουν γραφεί, πολλά έχουν
ειπωθεί. Εκείνοι που έχουν γράψει ή ομιλήσει πεθαίνουν ή είναι νεκροί. Ο Ιησούς
είπε ‘αγαπάτε αλλήλους’. Δεν έχω τίποτε άλλο να προσθέσω», κι αμέσως έφυγε από
τη σκηνή. Ο Αρχιεπίσκοπος Ιάκωβος σηκώθηκε όρθιος και χειροκροτούσε και
ακολούθησε και ολόκληρο το ακροατήριο.
Στη συνέχεια, ο π. Αλέξανδρος νυμφεύθηκε την Ξάνθη Καραβέλλα,
χειροτονήθηκε και διορίσθηκε βοηθός ιερεύς στην κοινότητα των Αγίων
Κωνσταντίνου και Ελένης στο Σικάγο
πλησίον του π. Βύρωνα Παπανικολάου, ο οποίος έγραψε στον Αρχιεπίσκοπο Ιάκωβο
πως αν ποτέ πάρετε τον π. Αλέξανδρο από εδώ να τον χρησιμοποιήσετε στην
Αρχιεπισκοπή διότι είναι πολυτάλαντος. Ο Ιάκωβος κάλεσε τον π. Αλέξανδρο στη
Νέα Υόρκη και τον διόρισε Διευθυντή Νεολαίας ολόκληρης της Αρχιεπισκοπής. Εκεί
γνώρισε καλύτερα τον Ιάκωβο και για μερικά χρόνια ήταν ακόμα και ο οδηγός του.
Στην αρθρογραφία γίνεται αναφορά στις ανύπαρκτες
σχέσεις ανάμεσα στην κυβέρνηση των Ηνωμένων Πολιτειών και το Οικουμενικό Πατριαρχείο,
τις οποίες ουσιαστικά θεμελίωσε ο π. Αλέξανδρος, ενώ ο Κίσινγκερ δεν έδινε
καμία σημασία λέγοντας πως «δεν με ενδιαφέρουν καθόλου οι Τούρκοι Επίσκοποι».
Γίνεται μνεία στην εισβολή των Τούρκων στην Κύπρο το 1974 και την δημιουργία
του Ελληνικού Λόμπι.
Επίσης, στα άρθρα γίνονται εκτενείς αναφορές στη
σύναψη των σχέσεων του π. Αλεξάνδρου με τον Λευκό Οίκο και τους Αμερικανούς
Προέδρος, από τον Νίξον, τον Ρέιγκαν, τον Κάρτερ, τον Μπους τον πρεσβύτερο, τον
Μπους τον νεότερο, τον Κλίντον, τον Ομπάμα, τον Μπάιντεν, με τον οποίον είχε
συνάψει την στενότερη φιλία και εγγύτητα και ο οποίος τον τίμησε με το Μετάλλιο
της Ελευθερίας, τηλεφωνώντας του ο ίδιος για να του το αναγγείλει καθώς ο π.
Αλέξανδρος οδηγούσε πηγαίνοντας τα εγγόνια του σε φίλους τους για να παίξουν.
Ακόμα, γίνεται αναφορά στις επισκέψεις Αμερικανών
Προέδρων για πρώτη φορά στο Οικουμενικό Πατριαρχείο επί Πατριαρχίας του σημερινού
Πατριάρχη Βαρθολομαίου. Στην ανοικοδόμηση του Πατριαρχικού Οίκου το 1987 με
χορηγία του Παναγιώτη Αγγελόπουλου για να δοθεί άδεια ανοικοδόμησης με τη
διαμεσολάβηση του Κάρτερ στον τότε πρόεδρο της Τουρκίας Τουργκούτ Οζάλ έπειτα
από 46 χρόνια από την πυρκαγιά που τον κατέστρεψε
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχουν τα σημεία των άρθρων που
αναφέρονται λεπτομερώς στην πρώτη επίσκεψη του Οικουμενικού Πατριάρχη Δημητρίου
του 1990 και τα διαμειφθέντα με αυτή, και η οποία ουσιαστικά άνοιξε το δρόμο
του Πατριάρχη Βαρθολομαίου.
Τα της εκλογής τού από Χαλκηδόνος Βαρθολομαίου στον
Πατριαρχικό Θρόνο είναι ιδιαιτέρου ενδιαφέροντος καθότι ο Ιάκωβος επιθυμούσε
διακαώς τον Πατριαρχικό Θρόνο παρά τα περί του αντιθέτου λεχθέντα και γραφέντα.
Ο π. Αλέξανδρος είπε λεπτομέρειες τις οποίες κατέγραψε ο κ. Namme με ακρίβεια,
ιδιαίτερα τον ρόλο του π. Αλεξάνδρου στον κατάλογο των υποψηφίων και την
παρέμβαση της Ουάσιγκτον να μην σβηστεί, αλλά ούτε να προστεθεί το όνομα
κανενός, καθότι ο Ιάκωβος προσπαθούσε να αναδειχθεί υποψήφιος. Αποκαλύφθηκε
στην αρθρογραφία πως ενημέρωσε τον π. Αλέξανδρο ο γενικός πρόξενος των Ηνωμένων
Πολιτειών στην Κωνσταντινούπολη πως ακόμα και άνθρωποι εκ Φαναρίου μετέβησαν
στην Αγκυρα για να σβήσουν από τον
κατάλογο των υποψηφίων το όνομα του Βαρθολομαίου.
Ο π. Αλέξανδρος αν και ήταν υφιστάμενος του Ιακώβου
και γνώριζε τις κινήσεις του για τον Πατριαρχικό Θρόνο, τεχνηέντως υποστήριζε
την υποψηφιότητα του Βαρθολομαίου, με τον οποίον εν τω μεταξύ είχε αναπτύξει
στενή φιλία και συνάφεια. Ο Ιάκωβος τον θεωρούσε έκτοτε προδότη, τον απέλυσε
από την Αρχιεπισκοπή και του απαγόρευσε να ιερουργεί οπουδήποτε στην επικράτεια
της Αρχιεπισκοπής. Ηταν τότε που ο Βαρθολομαίος ζήτησε το απολυτήριό του
προκειμένου να τον εντάξει στο κληρικολόγιο της Αρχιεπισκοπής
Κωνσταντινουπόλεως, αλλά ο Ιάκωβος αρνιόταν με αποτέλεσμα ο π. Αλέξανδρος να
βρεθεί μετέωρος.
Στην αρθρογραφία γίνεται αναφορά στην παραίτηση του
Ιακώβου το 1995 και υπογραμμίζεται ότι ο Βαρθολομαίος δεν πίεσε και δεν εξώθησε
ποτέ τον Ιάκωβο σε παραίτηση, «ούτε είχε τέτοια πρόθεση», αλλά ο Ιάκωβος
ουσιαστικά δοκίμασε τον Βαρθολομαίο παραδίδοντας γραπτώς την παραίτησή του
διότι πίστευε πως δεν θα την έκανε δεκτή, πλην όμως ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος
την αποδέχθηκε.
Ακόμα, στα άρθρα γίνεται λόγος για το τρομοκρατικό
πλήγμα της 11ης Σεπτεμβρίου του 2001, την άμεση μετάβαση του π. Αλεξάνδρου στο
Σημείο Μηδέν με ιδιαίτερη μέριμνα της αμερικανικής κυβέρνησης καθότι είχε
αποκλειστεί η Νέα Υόρκη, τις ενέργειες
που έκανε να μεταβούν από τη Βοστώνη όπου ήταν ο Αρχιεπίσκοπος Δημήτριος και ο
αείμνηστος σήμερα Μάικλ Τζαχάρης. Επίσης γίνεται αναφορά στην ολοσχερή
καταστροφή του Ναού του Αγίου Νικολάου και στην ανοικοδόμηση του σημερινού Ναού
και Εθνικού Προσκυνήματος στη σημερινή του τοποθεσία. Η πορεία του π.
Αλέξανδρου συνεχίζεται.
Πηγή – πληροφορίες: https://www.ekirikas.com
Αναδημοσίευση:
Τα κείμενα που δημοσιεύονται στην κατηγορία
«αναδημοσίευση» είναι επιλογές από το διαδίκτυο και από διάφορες ενημερωτικές
πλατφόρμες ή από κείμενα που υπάρχουν στην παγκόσμια βιβλιογραφία.
Η αναδημοσίευση τους στην έγκυρη ανεξάρτητη
ενημερωτική σελίδα μας δεν σημαίνει απαραίτητα την αποδοχή των όσων
αναφέρονται, αλλά και ούτε ότι συμφωνούμε στις απόψεις που εμπεριέχονται ή
εκφράζονται στα κείμενα που προβάλουμε με ιδιαίτερη αγάπη και σεβασμό, αλλά είμαστε
πάντα και παραμένουμε πιστοί και εκφραστές της πασίγνωστης φράσης του Voltaire, (1694-1778 Γάλλος φιλόσοφος &
συγγραφέας) «Διαφωνώ με αυτό που λες, αλλά θα υπερασπιστώ μέχρι θανάτου το
δικαίωμά σου να το λες». Γιατί εμείς ως η ανεξάρτητη μοναδική έγκυρη
ενημερωτική σελίδα έχουμε πάντα τον πλουραλισμό στην ενημέρωση, αφού όταν η
ενημέρωση πιάνει τόπο, τότε έχει έναν και μοναδικό τόπο το «ΠΛΑΤΥ-ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ-ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ».