Η εφημερίδα «Σαμπάχ» αποκαλύπτει τα σχέδια του νέου
Τουρκικού αεροπλανοφόρου - Θα επιχειρεί από την Δυτική Μεσόγειο έως και τον
Ινδικό Ωκεανό, μέσω Ερυθράς θάλασσας και Περσικού Κόλπου - Η επέκταση του
δόγματος «Γαλάζια Πατρίδα»
Πολύ πρόσφατα ο Ταγίπ Ερντογάν σε επίσημες ομιλίες
του αναφέρθηκε με επιμονή στα στρατηγικά σχέδια της Τουρκίας για το μέλλον,
αναγγέλλοντας πως η χώρα αυτή επιθυμεί να διαδραματίσει διεθνή ρόλο εκτός των
σημερινών συνόρων της και των θαλάσσιων ορίων, που η ίδια μονόπλευρα θέτει.
Πρόκειται δηλαδή για την επέκταση του δόγματος
«Γαλάζια Πατρίδα» προς τις περιοχές ενδιαφέροντος της Τουρκίας, που είναι η
Κεντρική και η Δυτική Μεσόγειος με επίκεντρο τη Βόρειο Αφρική, η Ερυθρά Θάλασσα
με βασικά σημεία αναφοράς το Σουδάν και τη Σομαλία, όπου η Τουρκία ήδη
εκπροσωπείται στρατιωτικά, τον Περσκό Κόλπο, όπου η γειτονική χώρα διαθέτει
στρατιωτική βάση στο Κατάρ, αλλά και την ευρύτερη Αραβική θάλασσα και τον
Ινδικό Ωκεανό, με στόχο την άμεση στρατιωτική επαφή με το Πακιστάν.
Υπό αυτές τις συνθήκες το αποκαλυπτικό ρεπορτάζ, της
φιλοκυβερνητικής εφημερίδας «Σαμπάχ» της Κυριακής 1ης Σεπτεμβρίου έρχεται να
επιβεβαιώσει και πρακτικά τις αποφάσεις στρατηγικού ενδιαφέροντος που έχουν
ληφθεί τον τελευταίο καιρό στην Άγκυρα.
Ο σχεδιασμός του αεροπλανοφόρου, ο οποίος
ολοκληρώνεται λίαν προσεχώς, αποτελεί βασικό στοιχείο αυτής της νέας τουρκικής
στρατηγικής, με σκοπό την επέκταση της κυριαρχίας στον γεωπολιτικό χώρο της
Ευρασίας.
Από όσα έχουν γίνει γνωστά, η τεχνολογία, που θα
χρησιμοποιηθεί από τους Τούρκους κατασκευαστές θα είναι ισπανικής προέλευσης,
όπως άλλωστε ισπανικής προέλευσης ήταν η τεχνολογία αλλά και τα σχέδια, που
χρησιμοποιήθηκαν για την κατασκευή του σκάφους Anadolu, που επί της ουσίας
είναι ένα πλοίο υποστήριξης μεγάλων αποβατικών επιχειρήσεων, σε μεγάλη απόσταση
από τα Τουρκικά εδάφη και τις Τουρκικές θάλασσες.
Το νέο αεροπλανοφόρο, μήκους 285 μέτρων, -όπως
αναφέρει το «Έθνος»- αποτελεί ένα από τα πιο φιλόδοξα έργα της τουρκικής
αμυντικής βιομηχανίας, με τον σχεδιασμό του να ολοκληρώνεται τον Ιανουάριο του
2025. Η Τουρκία, μετά το πρώτο αμφίβιο αποβατικό πλοίο της, το Anadolu, προχωρά
στην υλοποίηση και του πρώτου της εθνικού αεροπλανοφόρου, το οποίο υπόσχεται να
επεκτείνει τη δράση του τουρκικού ναυτικού στους ωκεανούς.
Με τον υποβρύχιο όγκο του, το νέο αεροπλανοφόρο θα
φτάσει σε διπλάσια μάζα από το Anadolu, το πλοίο που από αεροπλανοφόρο για
F-35, υποβαθμίστηκε σε πλοίο UAV.
Το νέο αεροπλανοφόρο θα διαθέτει προηγμένες
δυνατότητες προσγείωσης και απογείωσης επανδρωμένων και μη επανδρωμένων
αεροσκαφών, επεκτείνοντας έτσι τις επιχειρησιακές δυνατότητες του τουρκικού
ναυτικού.
Με μήκος 285 μέτρα, πλάτος 72 μέτρα και
προγραμματισμένη εμβέλεια 10 χιλιάδων ναυτικών μιλίων, το MUG θα μπορεί να
επιταχύνει έως και 46 χιλιόμετρα.
Με ικανότητα να μεταφέρει 50 αεροσκάφη,
συμπεριλαμβανομένων μαχητικών, μη επανδρωμένων αεροσκαφών και ελικοπτέρων, το
πλοίο θα αναβαθμίσει σημαντικά τις δυνατότητες της Τουρκίας, όπως τονίζει η
Σαμπάχ.
Το MUG θα διαθέτει έναν σύντομο διάδρομο προσγείωσης
και έναν μακρύ διάδρομο προσγείωσης. Ο μικρός διάδρομος θα χρησιμοποιείται από
UAV και UCAV. Ο μακρύς διάδρομος θα διατίθεται για την προσγείωση και απογείωση
της ναυτικής έκδοσης του Hurjet και του KAAN, KIZILELMA.
Κατά τον σχεδιασμό του MUG επιλέχθηκε το μοντέλο που
επιτρέπει στα αεροσκάφη να απογειώνονται από τη ράμπα με τη δική τους ισχύ από
τον κινητήρα τους. Τα συστήματα αυτά, τα οποία χρησιμοποιούνται εδώ και χρόνια
σε βρετανικά και ρωσικά αεροπλανοφόρα, καθορίζονται σύμφωνα με τις εθνικές
αμυντικές προτεραιότητες των χωρών και τις επιχειρησιακές τους δυνατότητες.
Τα επανδρωμένα και μη επανδρωμένα αεροσκάφη θα
απογειώνονται από τον ειδικά κατασκευασμένο κεκλιμένο διάδρομο και θα
χρησιμοποιούν το σύστημα hook stop για την προσγείωση.
Το πλοίο αυτό, που θα φέρει πλήρως εγχώρια αμυντικά
συστήματα, θα είναι εξοπλισμένο με πυραύλους αεράμυνας Hisar και πυραύλους
cruise Cakir, διασφαλίζοντας την άμυνα και την επιχειρησιακή ικανότητα σε
απομακρυσμένες περιοχές.
Η τουρκική αμυντική βιομηχανία βρίσκεται σε φάση
διερεύνησης ευκαιριών συνεργασίας για την παραγωγή συστημάτων μετάδοσης ισχύος
και άλλων κρίσιμων εξαρτημάτων, που δεν αναφέρονται αλλά γίνεται αντιληπτό ότι
χωρίς αυτά το πλοίο δεν θα μπορεί να ναυπηγηθεί για αρκετά χρόνια ακόμη.
Πάντως, η παρουσίασή του, που έλαβε χώρα τον
Φεβρουάριο, επιβεβαιώνει την ταχύτητα με την οποία η Τουρκία προχωρά στην
υλοποίηση των φιλοδοξιών της, επιδιώκοντας να μετατρέψει τη Γαλάζια Πατρίδα από
γεωπολιτικό όραμα σε χειροπιαστή πραγματικότητα.