Μετά από 21 χρόνια απραξίας, από την εκπόνηση ανεκμετάλλευτης μελέτης,
επανέρχεται στο προσκήνιο η προοπτική για
τη δημιουργία δικτύου τραμ στην πόλη του Ηρακλείου Κρήτης.
Την ευκαιρία δίνει η διαμόρφωσης του νέου Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής
Κινητικότητας (ΣΒΑΚ), που εκπόνησε και έθεσε σε δημόσια διαβούλευση ο Δήμος
Ηρακλείου Κρήτης, καλώντας τους επιστημονικούς και παραγωγικούς φορείς και τους
πολίτες να καταθέσουν τις προτάσεις τους και να συμμετέχουν ενεργά στη
διαμόρφωση του τελικού ΣΒΑΚ, που θα αποτελέσει το στρατηγικό σχέδιο της πόλης, με ορίζοντα 15ετίας.
Την πρωτοβουλία να αναβιώσει η
προοπτική δημιουργίας δικτύου τραμ στην πόλη του Ηρακλείου Κρήτης, μέσω του
νέου ΣΒΑΚ ανέλαβε ο Γιώργος Νάθενας, συγκοινωνιολόγος, πρώην πρόεδρος του
Συλλόγου Φίλων Σιδηροδρόμου και από τους πρωταγωνιστές των θεσμικών και επιστημονικών
εξελίξεων για τη προώθηση των δικτύων μέσων σταθερής τροχιάς και ευρύτερα των
σιδηροδρομικών έργων στη χώρα, τις τελευταίες δεκαετίες.
Ο Γιώργος Νάθενας γνωστοποίησε μέσω
των κοινωνικών δικτύων ότι με αφορμή την
εκπόνηση του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) για το Πολεοδομικό
Συγκρότημα της πόλης του Ηρακλείου Κρήτης, (4ο σε πληθυσμό πολεοδομικό
συγκρότημα στην Ελλάδα και συνάμα το μεγαλύτερο πολεοδομικό συγκρότημα της
χώρας χωρίς Μέσο Σταθερής Τροχιάς (ΜΣΤ), με το 2ο σε επιβατική κίνηση διεθνές
πολιτικό αεροδρόμιο της χώρας), απέστειλε στους μελετητές του ΣΒΑΚ πλαίσιο
προτάσεων για να ληφθούν υπόψη στην εκπόνηση του Σχεδίου, στο πλαίσιο της
διαδικασίας της Δημόσιας Διαβούλευσης.
Για την σύνταξη των προτάσεων ο Γ.
Νάθενας συνεργάστηκε με τον Γιώργο
Γεωργιουδάκη, διαχειριστή του γκρουπ “Τραμ Ηρακλείου Κρήτης” φοιτητή Νομικής Πανεπιστημίου Αθηνών, ο
οποίος είναι και ο παραγωγός βίντεο, που
παρουσιάζει σε αδρές γραμμές το concept για ένταξη δικτύου αστικού και
προαστιακού ελαφρού ΜΣΤ στην περιοχή του Πολεοδομικού Συγκροτήματος Ηρακλείου
Κρήτης.
Σημειώνεται ότι για την πόλη του
Ηρακλείου εκπονήθηκε ανεκμετάλλευτη μελέτη,
η οποία προέβλεπε δύο γραμμές για το τραμ Ηρακλείου από τις οποίες, η πρώτη μήκους 8,6 και 17 στάσεων θα συνέδεε το Παγκρήτιο Στάδιο με το Αεροδρόμιο και η
δεύτερη μήκους 5,6 χλμ θα συνέδεε το κέντρο του Ηρακλείου με την Κνωσό.
Από τότε δεν υπάρχει καμία μέριμνα της
πολιτείας για επικαιροποίηση της Μελέτης για τραμ στο Ηράκλειο. Εν τω μεταξύ το
πολεοδομικό συγκρότημα επεκτείνεται και ο πληθυσμός αυξάνεται αλλά οι
συγκοινωνιακές συνθήκες στην πόλη παραμένουν στα επίπεδα της δεκαετίας του
’80. Σύμφωνα με τη μελέτη του 2000, το τραμ θα ένωνε πολυσύχναστα σημεία
ενδιαφέροντος της πόλης του Ηρακλείου.
Οι
προτάσεις
Οι προτάσεις για τη δημιουργία δικτύου
τραμ με την ευκαιρία του υπό εκπόνηση ΣΒΑΚ Ηρακλείου Κρήτης αναλυτικά
προβλέπουν:
1.Επικαιροποίηση της μελέτης του 1999
για το Τραμ στο Ηράκλειο με τις γραμμές (1) Παγκρήτιο-Αεροδρόμιο «Νίκος
Καζαντζάκης» και (2) Λιοντάρια-Κνωσός (“Light Rail Transit System for the city
of Heraklion / Crete: Feasibility Study”, Lahmeyer International, Switch T. C.,
Δήμος Ηρακλείου, December 1999). Να διερευνηθεί και η εφικτότητα επέκτασης της
πρώτης γραμμής μέχρι το Γάζι
2. Σε συνδυασμό με την ανωτέρω πρόταση
υλοποίησης δικτύου ΜΣΤ (Μέσου Σταθερής Τροχιάς, εν προκειμένω τύπου σύγχρονου
τραμ) στην αστική περιοχή του Πολεοδομικού Συγκροτήματος του Ηρακλείου,
πρόβλεψη για κατασκευή μεγάλων χώρων στάθμευσης ΙΧ και δικύκλων / μετεπιβίβασης
(Park & Ride, Bike & Ride) στους 3 εκτός πόλης τερματικούς σταθμούς του
δικτύου τραμ (Παγκράτιο ή Γάζι, Κνωσός, Αεροδρόμιο «Νικος Καζαντζάκης»)
3.Αναδιάρθρωση του δικτύου
λεωφορειακών γραμμών του Αστικού ΚΤΕΛ Ηρακλείου, έτσι ώστε να είναι συμπληρωματικό
ή / και τροφοδοτικό του δικτύου του τραμ (συνίσταται η δημιουργία κοινού φορέα
εκμετάλλευσης λεωφορειακών γραμμών Αστικού ΚΤΕΛ και Τραμ Ηρακλείου, ενδεχομένως
και με συμμετοχή του Δήμου). Συσχέτιση των αφετηριών των Υπεραστικών ΚΤΕΛ
Δυτικής και Ανατολικής Κρήτης, με στάσεις του προς υλοποίηση δικτύου τραμ.
Δημιουργία λεωφορειολωρίδων στις κυριότερες συμπληρωματικές του τραμ
λεωφορειακές γραμμές
4. Δημιουργία «car free area» στην
εντός των τειχών κεντρική περιοχή Ηρακλείου (με απαγόρευση εισόδου ΙΧ πλην
κατοίκων), πεζοδρόμηση του άξονα της οδού Καλοκαιρινού από Χανιόπορτα έως
Λιονταρια, με εξαίρεση τη διέλευση του τραμ (και ποδηλάτων) και αναδιάρθρωση
του υφιστάμενου δικτύου «mini bus» στην περιοχή αυτή (με χρήση ηλεκτρικών
λεωφορείων) συμπληρωματικά προς το τραμ.
5. Δημιουργία μιας νέας οδικής
αρτηρίας «by pass» βορρά / νότου, ανατολικά της λεωφόρου Κνωσού, από το ύψος
του Αεροδρομίου Ν. Καζαντζάκης (λεωφόρος Ικάρου) μέχρι νοτίως του αρχαιολογικού
χώρου της Κνωσού, για αποσυμφόρηση της Λ. Κνωσσού, ώστε να διευκολυνθεί η
ένταξη γραμμής τραμ σε αποκλειστικό διάδρομο κατά μήκος της. Η νέα αυτή αρτηρία
θα αξιοποιεί σχετικά αδόμητη επιφάνεια στις ανατολικές παρυφές του πολεοδομικού
ιστού και θα εξυπηρετεί τις οδικές κινήσεις από και προς τις Νοτιοανατολικές
περιοχές του Πολεοδομικού Συγκροτήματος Ηρακλείου και προς Αρχάνες. Θα πρέπει
να σχεδιαστεί με κατάλληλη διατομή για ένταξη ποδηλατοδρόμου αμφίπλευρα. Θα
συνδέεται με τον ΒΟΑΚ, μέσω νέου ανισόπεδου κόμβου.
6. Σιδηροδρομική σύνδεση της πόλης με
το νέο Διεθνές Αεροδρόμιο στο Καστέλλι Πεδιάδος, μέσω ενός προαστιακού
σιδηροδρόμου ελαφρού τύπου (περίπου 40 χλμ μήκους). Ταχύρρυθμη μελετητική
ωρίμανση του εν λόγω έργου, ώστε να πιστοποιηθεί η σκοπιμότητα του, να
αποσαφηνιστούν τα βασικά τεχνικά και λειτουργικά του χαρακτηριστικά, για να
μπορεί στη συνέχεια να προβλεφτεί κατάλληλη απαλλοτριωμένη ζώνη κατά μήκος του
ΒΟΑΚ και στη συνέχεια κατά μήκος της νέας συνδετήριας οδού Χερσονήσου – Νέου
Διεθνούς Αεροδρομίου στο Καστέλλι Πεδιάδος, ώστε να εξασφαλιστεί η δουλεία
διέλευσης του διαδρόμου. Το ΜΣΤ που θα κινηθεί σε αυτό τον άξονα θα πρέπει να
έχει εν γένει συμβατά τεχνικά χαρακτηριστικά με το αστικό ΜΣΤ και να
διαφοροποιείται από αυτό κυρίως σε ότι αφορά τα λειτουργικά του χαρακτηριστικά,
έτσι ώστε να μπορούν να κάνουν κοινή χρήση εγκαταστάσεων αμαξοστασίου και
επισκευαστικής βάσης, για λόγους οικονομίας κλίμακας. Αφετηρία αυτού του
προαστιακού ΜΣΤ θα μπορεί να είναι είτε ο χώρος του σημερινού Αεροδρομίου
«Νικος Καζαντζάκης» (τέρμα της μελλοντικής Γραμμής (1) του Τραμ), είτε ο παλιός
σταθμός ΚΤΕΛ Ανατολικής Κρήτης στο λιμάνι (στην περίπτωση αυτή, με κοινή όδευση
με το τραμ, στο τμήμα ανάμεσα Αεροδρομίου «Ν. Καζαντζάκης» και λιμένα
Ηρακλείου)
7. Επέκταση από το Αστικό ΚΤΕΛ
Ηρακλείου του συστήματος της τηλεματικής ενημέρωσης σε σημαντικά σημεία από
όπου σήμερα απουσιάζει.
8. Ενιαίο εισιτήριο διάρκειας 60
λεπτών που θα επιτρέπει τις μετεπιβιβάσεις σε περισσότερες γραμμές και θα
αυξήσει τη ζήτηση για τις μετακινήσεις με λεωφορείο και τα λοιπά ΜΜΜ
μελλοντικά.
9. Ηλεκτρονικό εισιτήριο (παρεμφερές
της Αθήνας) που θα επαναφορτίζεται από το διαδίκτυο, με πιστωτική/χρεωστική
κάρτα και δυνατότητα επαναφόρτισής του στις στάσεις.
10. Δίκτυο ποδηλατικών διαδρομών
(ποδηλατοδρόμων, ποδηλατολωρίδων) και πεζοδρόμων που να καλύπτουν επαρκώς το
ιστορικό κέντρο της πόλης και κάποιες βασικές διαδρομές σε επίπεδο Πολεοδομικού
Συγκροτήματος. Στο πλαίσιο αυτό, εξασφάλιση ποδηλατικής διαδρομής σε όλο το
μήκος του παραλιακού μετώπου της πόλης, από το λιμάνι και προς τα δυτικά, μέχρι
και την Αμμουδάρα.
Ο
Δήμος Ηρακλείου
Με μήνυμα “ελάτε να αλλάξουμε μαζί το Ηράκλειο μέσα από το
Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας” εκ μέρους του Δήμου, ο Γιάννης Αναστασάκης, Πολιτικός
Μηχανικός ΕΜΠ. Μsc – Αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων, Καθημερινότητας και Πρασίνου
Δήμου Ηρακλείου καλεί τους φορείς και τους πολίτες να συμμετέχουν στη
διαβούλευση για το νέο ΣΒΑΚ σημειώνοντας μεταξύ άλλων ότι:
-“Σε αυτή την κατεύθυνση το Ηράκλειο
εκπονεί από το 2020 το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) το οποίο
είναι στρατηγικό σχέδιο με ορίζοντα 15ετίας που αλλάζει τις προτεραιότητες και
φέρνει με οργανωμένο τρόπο ΕΡΓΑ- ΜΕΤΡΑ- ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ για να οργανώσουμε το χώρο
μας καλύτερα και να μπορούμε να ΠΕΡΠΑΤΑΜΕ με ασφάλεια, να έχουμε χώρο για
ΠΟΔΗΛΑΤΟ (όχι ως μέσο αναψυχής αλλά ως μέσο μετακίνησης), να ενισχύσουμε το
ρόλο της ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑΣ που είναι βασικός άξονας των μετακινήσεων σε
κάθε πόλη στον κόσμο που σέβεται τους πολίτες της και δεν τους αναγκάζει για
κάθε μετακίνηση να ξοδεύουν τόσα πολλά για μετακίνηση με ΙΧ. Σημαντικό στοιχείο
για το ΣΒΑΚ του Ηρακλείου είναι … η
οργάνωση της απόλυτα άναρχης κατάστασης στη στάθμευση και στάση – ακόμα και σε
κεντρικές αρτηρίες και γειτονιές και η απόδοση χώρου στους ανθρώπους”.
Σχετικά
Άρθρα
Μεταφορών: εκδήλωση για τα Σχέδια
Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας
ΤΕΕ/ΤΚΜ: «Τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής
Κινητικότητας δεν είναι… γενικές υπηρεσίες»
ΣΒΑΚ και «πράσινη» εφοδιαστική στα
σχέδια του Μεταφορών
Το σχέδιο για την ανάπτυξη δικτύου
ποδηλατοδρόμων στη Θεσσαλονίκη
ΤΕΕ/ΤΚΜ: Ημερίδα για τα Σχέδια Βιώσιμης
Αστικής Κινητικότητας
Λάρισα: Τα έργα βάση του Σχεδίου
Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας
Πηγή – πληροφορίες: https://ecopress.gr
Αναδημοσίευση:
Τα κείμενα που
δημοσιεύονται στην κατηγορία «αναδημοσίευση» είναι επιλογές από το διαδίκτυο
και από διάφορες ενημερωτικές πλατφόρμες ή από κείμενα που υπάρχουν στην
παγκόσμια βιβλιογραφία.
Η αναδημοσίευση τους
στις ενημερωτικές σελίδες μας δεν σημαίνει απαραίτητα την αποδοχή των όσων
αναφέρονται, αλλά και ούτε ότι συμφωνούμε στις απόψεις που εμπεριέχονται ή
εκφράζονται στα κείμενα που προβάλουμε, αλλά είμαστε πάντα πιστοί και εκφραστές
της πασίγνωστης φράσης του Voltaire, (1694-1778 Γάλλος
φιλόσοφος & συγγραφέας) «Διαφωνώ με αυτό που λες, αλλά θα
υπερασπιστώ μέχρι θανάτου το δικαίωμά σου να το λες». Γιατί εμείς
ως η ανεξάρτητη μοναδική έγκυρη ενημερωτική σελίδα έχουμε πάντα τον
πλουραλισμό στην ενημέρωση, αφού όταν η ενημέρωση πιάνει τόπο, τότε έχει έναν
και μοναδικό τόπο το «ΠΛΑΤΥ-ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ-ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ».