ΕΠΕΤΕΙΑΚΟ ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΑΠΟ ΤΑ ΓΕΝΙΚΑ ΑΡΧΕΙΑ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ – ΑΡΧΕΙΑ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ ΓΙΑ ΤΑ 200 ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ


Με ένα επετειακό αφιέρωμα τιμούν τα Γενικά Αρχεία του Κράτους – Αρχεία Μεσσηνίας την επέτειο για τα 200 χρόνια από την Επανάσταση του 1821.

Πρόκειται για ένα πολύπτυχο αφιέρωμα που περιλαμβάνει σπάνια ιστορικά τεκμήρια από ιδιωτικές συλλογές και αρχεία,  το οποίο αποτελείται από ένα βίντεο και τρεις ψηφιακές θεματικές ενότητες. Βρίσκεται αναρτημένο στην ιστοσελίδα της Υπηρεσίας http://gak.mes.sch.gr και είναι εύκολα προσβάσιμο στο ευρύ κοινό.

Πιο αναλυτικά, το βίντεο, διάρκειας 37 λεπτών, έχει τίτλο “Οψεις της Καλαμάτας την περίοδο της δεύτερης Τουρκοκρατίας έως το 1835, μέσα από αρχεία, συλλογές και μαρτυρίες περιηγητών. Ένα μεστό κείμενο συνοδεία εικόνων και μουσικής επιχειρούν να αναπαραστήσουν την προεπαναστατική και μετεπαναστατική Καλαμάτα. Σκιαγραφούνται οι πρώτοι οικισμοί της άσημης, τότε, τουρκοκρατούμενης πολιτειούλας, η παραλία της, το κάστρο της, ο Νέδοντας, τα «καλύβια» της αλλά και τα «πυργόσπιτά» της, οι εκκλησίες της αλλά και το τζαμί της, κυρίως όμως οι άνθρωποί της, Τούρκοι και χριστιανοί, άρχοντες και απλός λαός. Ακολούθως, με μία σύντομη διαδρομή στους σημαντικότερους ιστορικούς σταθμούς (έναρξη της Επανάστασης, λαίλαπα του Ιμπραήμ, αναγεννητικές προσπάθειες επί Καποδίστρια και ορισμός της Καλαμάτας το 1835 ως πρωτεύουσας του νομού) ολοκληρώνεται η σκιαγράφηση του προφίλ της πόλης όπως εξελίχθηκε μέσα στο χρόνο.

 

Συντελεστές: 

Κείμενο - επιμέλεια - επιλογή εικόνων, Αναστασία Μηλίτση-Νίκα. 

Αφήγηση, Γιάννης Μαργαρίτης. 

Ηχογράφηση, ΕΡΤ (ΕΡΑ) Καλαμάτας. 

Μοντάζ, οπτικά effect 

και animation, INDEVIN Creative Agency.

 


ΨΗΦΙΑΚΕΣ ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ


α) Μία ψηφιακή θεματική ενότητα που αναδεικνύει ιδιωτικά αρχεία και συλλογές που απόκεινται στα ΓΑΚ-Μεσσηνίας και αποτελούν πολύτιμη παρακαταθήκη άντλησης πληροφοριών για την προεπαναστατική και μετεπαναστατική Καλαμάτα και τη Μεσσηνία. Ναυαρχίδα τους αποτελεί η συλλογή του Μίμη Φερέτου, ο οποίος αφιέρωσε τη ζωή του, για να εντοπίσει και συλλέξει πολύτιμες πληροφορίες κυρίως για τους Μεσσήνιους Αγωνιστές του ’21 και τον γενέθλιο τόπο τους. Εξέχουσας σημασίας επίσης είναι και το ιδιωτικό αρχείο της οικογένειας Αντωνίου Αντωνακάκη- Αργυρόπουλου, με πρωτότυπα ιστορικά ντοκουμέντα, ανάμεσα στα οποία και μερικά οθωμανικά προεπαναστατικά έγγραφα σε παλαιοτουρκική γραφή, που καταδεικνύουν τη σημαντικότητα της νομής νερού στην τουρκοκρατούμενη Καλαμάτα, συγκεκριμένα των νερόμυλων βόρεια των Καλυβίων, και τις δικαστικές διαμάχες για τη διαχείρισή του, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τη διαμάχη των οικογενειών Αντωνακάκη-Αργυρόπουλου με Τζάνε. Εξίσου σημαντικό για την υπό εξέταση περίοδο είναι και το ιδιωτικό αρχείο Π. και Γ. Κουτσομητόπουλου, κυρίως εκείνο το κομμάτι που αναφέρεται στην εμπορική ζωή που είχαν αναπτύξει Καλαματιανοί κατά την προεπαναστατική περίοδο στη Ζάκυνθο, όπου είχαν καταφύγει για ασφάλεια μετά τα Ορλωφικά. Συμβόλαια σύστασης «συντροφίας» (μαγαζίου) του έμπορου Ηλία Πανταζόπουλου αποδεικνύει του λόγου το αληθές. Τέλος, αξιοπρόσεκτη είναι και η συλλογή του Ιωάννη Μπιζίμη, όπου βρίσκουμε πληροφορίες για τη συμβολή σημαντικών προσωπικοτήτων της Καλαμάτας στον αγώνα της Ανεξαρτησίας του 1821, μέσα από έγγραφα υπογεγραμμένα από τη δημογεροντία της πόλης.

 

β) Δεύτερη ψηφιακή θεματική ενότητα, αφιέρωμα στις προτομές και τα αγάλματα των Αγωνιστών του 1821, καθώς και στο Ηρώο του 1821, που τοποθετήθηκαν σε δημόσιους χώρους της πόλης, από το 1940 έως και σήμερα.

 

γ) Τρίτη ψηφιακή θεματική ενότητα, αφιέρωμα στον εορτασμό της Επετείου της 23ης Μαρτίου 1821, το οποίο διατρέχει τις επετειακές εκδηλώσεις για τον εορτασμό της Πεντηκονταετηρίδας και της Εκατονταετηρίδας, και καταγράφει αναλυτικά το ιστορικό της καθιέρωσης της 23ης Μαρτίου ως επίσημης τοπικής εορτής από το 1947, μέσα από τα αρχεία του Δήμου Καλαμάτας, τοπικών εφημερίδων και φωτογραφιών.

 

Τα τρία παραπάνω ψηφιακά άλμπουμ τα επεξεργάστηκε ψηφιακά ο εκπαιδευτικός της Πληροφορικής Ηλίας Παπαγεωργακόπουλος, τον οποίο τα ΓΑΚ – Αρχεία Μεσσηνίας ευχαριστούν θερμά.



 


Νεότερη Παλαιότερη